MFO’M SWOT


SWOT форуми

Ҳурматли магистрантлар!

Сиз ушбу форумда бирор саволни танлаб уни SWOT таҳлили қилишингиз талаб этилади. Жавоб ҳажми 50-90 сўз атрофида бўлиши тавсия этилади.

Ortga qaytish

MFO’M SWOT: 59 комментариев

    1. S — kasb hunar egasi va o’z soxasi bo’yicha mutaxasis kadr bo’lib yetishadi.
      W — diplom darajasi, oliy ta’lim diplomidan pastroq maqomda bo’ladi.
      O — (O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi palatalarining Axborotnomasi, 2013-y., 9 (1450)-son, 247-modda) sida kasb hunar kollejlari bitiruvchilarini mutaxasisligi bo’yicha ish bilan taminlanishida.
      T — kadrlarni o’z mutaxasisligi bo’yicha ish topilmasligi mumkin.

    2. Umumiy o’rta ta’lim: S — fanlardan boshlang’ich bilim asosini egallaydi. Berilgan topshiriqni bajarish malakasini egallaydi.
      W — aniq yo’nalish, kelajakdagi kasb haqida qatiy fikr bo’lmaydi.
      O — umumiy o’rta ta’lim bitiruvchilarini o’rta maxsus va kasb-hunarga yo’naltirish asoslari qonuniy shakllantirilgan
      T — ish bilan ta’minlash jarayoni qoniqarsiz

    3. S- Umumiy o’rta ta’lim maktabining yaxshi tarafi shundaki, O’zbekistonning barcha umum ta’lim maktablarining bepulliligidir. W- Umum ta’lim maktablarining kuchsiz tarafini oladigan bo’lsak, maktablarda o’quv qurollarining kamligi. O- O’rta umumta’lim maktablarining imkoniyatlariga qaraydigan bo’lsak, maktablarda o’qitish bepulligi. T- Umumta’lim maktablarining kamchiliklarini oladigan bo’lsak, maktablarda xozirgi kunda 90% ayol o’qituvchilar bo’lganligi deb olamiz.

    4. S- umumiy o’rta ta’limda asosiy kuchli tomoni o’quvchini bolalikdan boshlab shakillantirishda.
      W- umumiy o’rta ta’lim o’quvchilarning ota — onalari bilan birgalikda bolani shakillantirishda yaxshi hamkorlik yo’lga qo’yilmagan.
      O- umumiy o’rta ta’limda, darslarning 45 daqiqadan iboratligi, o’quvchi dars mobaynida charchab qolmaydi.
      T- umumiy o’rta ta’lim o’quvchilarning yaxshi tushuntirish ishlari olib borilishi shart, chunki har xil oqim, to’dalarga qo’shilib ketmas edi.

    5. S- o’quvchilar fikri bir joyda bo’ladi chunki hozirgi kunda 11 yillik ta’limga qayta o’tildi shuning uchun bir xil muhitda ta’lim oladi
      W- 11 sinfni tugatgandan keyingi faoliyati no’malum
      O-o’qitish bepulligi,ta’lim tarbiya e’tibor yaxshiligi
      T-olis hududlarda joylashgan kichik maktablarda e’tibor kamligi

    6. S-umumiy o’rta ta’limda foydali taraflari bizning Respublikamizda barcha yoshlar boshlang’ich va o’rta ta’limni egallash imkoniyatiga ega ekanliklaridir.
      W-umumiy o’rta ta’limning kamchiliklari esa yoshlarga berilayotgan bilim saviyasining tushib ketganligidir. Bu natijani yaxshilash uchun maktablarda malakali kadrlar sonini ko’paytirish zarur.
      O- umumiy o’rta ta’lim imkoniyatlaridan foydalanib kelgusida yetishib chiqadigan yosh avlodlarni tarbiyali, bilimli, yaxshi xulqli qilib tarbiyalash mumkin. Bu esa kelajakning rivoji katta xissa qo’shadi.
      T-umumiy o’rta ta’lim soxasida ishlashning xavfli tomoni aqliy mehnat bilan ko’p shug’ullanish. O’quvchilar hayotiga javobgar bo’lish. chunki hozirgi kunda o’smir bolalar o’rtasida turli salbiy voqealar kelib chiqmoqda. Buning oldini olish uchun ular bilan ko’proq muloqotda bo’lish kerak.

    7. S-O’quvchilarni umumiy ta’lim olish imkoniyatlari mavjudligi
      w-o’quvchilarning ko’pligi sababli nazoratning pasayishi
      o-maktab o’quvchilarini bilimli qilib tayyorlash imkoniyatiga ega ekanligi. buning natijasida kelajak kadrlarga poydevor yaratish.
      t- nazoratsiz qolgan o’quvchilarni turli yomon yo’llarga kirishi

    8. S- umumiy o’rta ta’limda asosiy kuchli tomoni o’quvchini bolalikdan boshlab shakillantirishda.
      W- umumiy o’rta ta’lim o’quvchilarning ota — onalari bilan birgalikda bolani shakillantirishda yaxshi hamkorlik yo’lga qo’yilmagan.
      O- umumiy o’rta ta’limda, darslarning 45 daqiqadan iboratligi, o’quvchi dars mobaynida charchab qolmaydi.
      T- umumiy o’rta ta’lim o’quvchilarning yaxshi tushuntirish ishlari olib borilishi shart, chunki har xil oqim, to’dalarga qo’shilib ketmas edi.

    9. S- Umumiy o’rta ta’limni asosiy plus tarafi uni bepulligi. Hamda xar bir o’quvchida xar bir fanga bo’lgan tushunchani bir shakllantiradi.
      W- kuchsiz tarafi esa asosan chet tillarini
      aksar chet viloyatlarda yaxshi yo’lga qo’yilmagani
      O- imkoniyatlaridan biri darslar bo’yicha fan to’garaklarining shakllantirilganligi
      T- kamchiliklaridan biri umumiy talimdan keyin o’quvchini ishlay olmasligi

    1. Ўрта махсус каб ҳунар таълимида:
      S- кучли томони шундаки, ўрта махсус каб ҳунар таълимида ўрта маълумотга эга диплом эгаси бўладилар.
      W- кучсиз томони шундаки, олий бакалавр ва магистратура дипломи эганлари аввал иш билан таъминлангандан кейингина ўрта махсус касб ҳунар эгасига агар иш бўлса таъминланади.
      О- имкониятлари шундаки, касб ҳунар эгаси бўлиб, жамиятнинг энг пастки ва юқори бўғинларида касб эгалари сифатида керак бўлади.
      Т-Хавф хатари шундаки, ишсизлик ходисаси кузатилиши мумкин.

    2. S- Umumiy o’rta ta’lim maktabining yaxshi tarafi shundaki, O’zbekistonning barcha umum ta’lim maktablarining bepulliligidir.
      W— aniq yo’nalish, kelajakdagi kasb haqida qatiy fikr bo’lmaydi.
      O — имкониятлари шундаки, касб ҳунар эгаси бўлиб, жамиятнинг энг пастки ва юқори бўғинларида касб эгалари сифатида керак бўлади.
      T — Bitirgan yonalishida kadrlarning haddan tashqari kopligi, va bosh ish orinlarni yetishmasligi

    3. S-Kuchli tomoni shundaki o’quvchilar bilimli va hunarli va ma’lum daraja beruvchi diplom bilan ta’minlanadilar.
      W-O’rta maxsus kasb hunar kollejlarida bilim darajasi oliy ta’lim tizimidagidek keng emas.
      O-O’rta ta’lim tizimida maxsus fanlardan tashqari umumiy va qo’shimcha fanlar ham mavjud va bu o’quvchilarni bilim doirasini kengaytiradi.
      T-Ixtisoslik fanlarining bilim doirasi kichkina bo’lganligi tufayli o’quvchilar to’liq bilimga ega bo’la olmaydilar

    4. S — Ushbu tizim dunyoda anologi yo’q bo’lib, 12 yillik majburiy ta’limni o’z ichiga oladi.Bunda o’quvchilar nafaqat oliy ta’limga tayyor shu bilan birga kasb hunarga ham ega bo’adi.
      W — O’quvchilarning o’zlashtirish darajasi pastligi bunda o’qituvchilar va darsliklarning yetishmasligi.
      O — O’rta maxsus ta’limdan so’ng o’quvchi o’rgangan kasb hunari orqali ishga joylashihi mumkin.
      T — Kasb hunar bitituvchilarning ish bilan ta’minlanishi va oylik ish haqqi kamligi

    1. Akademik litseylar SWOT tahlili:
      S: kuchli tomoni shundaki, belgilangan yo’nalishlarda fanlar chuqurlashtirilgan tarzda o’qitiladi
      W: kuchsiz tomoni esa beriladigan diplom, huddi maktablardagi shahodatnoma kabi
      O: maktablarga nisbatan akademik litseyda ta’lim jarayoni yuqori darajada bo’lib, bilim olish bilan bir qatorda turli imkoniyatlar mavjud (misol uchun fan olimpiadalari)
      T: xatar sifatida nafaqat akademik litsey, kasb-hunar kollejlari ham umrni behuda sarflash degan bo’lar edim

    2. Академик лицейлар Ҳозирги кунда 2 йиллик қилиб белгиланди.
      S- Ўқувчиларга чуқурлаштирилган билимлар ўргатилади. ундан ташқари қўшимча фанлардан дарслар қўйилган.
      W- Академик лицейларни фақат айнан 2-3 та фанга йўналтирилганли бошқа фанларни аҳамиясиз қилиб курсатиб қўяди
      O- имкониятлари шуки, бунда талабалар олий таълимга кириш даражаси юқори потенциални беради
      T- Ота оналар учун лицейларнинг узоқда жойлашуви ва бунда ота оналарнинг хавотир олишлари инобатга олинган.

    3. S-Akademik litseylarni kuchli tarafi shuki unda malim bir yonalishga asoslangan.Masalan aniq fanlar, tabiiy fanlarni yuqori darajada bilimga ega bo’lishi.
      W-malum bir yonalishga asoslanganligi sababli ular jamiyatga kadir sfatida yetiwib chiqmaydi
      O- imtiyozli tarafi yutuq tarafi oliy òquv yurtlariga kiriw korsatkichi akademik liytselar ulushi kòp
      T-kamchiligi ularni soni kamligi va olisda ekanligi

    4. S-kuchli tomoni muntazam ravishda o’quvchilar bilimlari nazorat qilib boriladi(muddatli nazorat ishlari)
      W-kuchsiz tomoni faqatgina ma’lum yo’nalishlarga e’tiborning kuchliligi qolgan fanlarning o’zlashtirilishiga nisbatan salbiy ta’siriga olib keladi.
      O-kollejlarga nisbatan o’quvchilarning oliygohlarga kirishga bo’lgan ishtiyoqlari sababli o’quvchilarning umumiy reytingi balandligi.
      T-oliygohga o’qishga kirolmasa 1 yil umrning behuda ketishi

    1. Kasb-hunar kollejlarini SWOT shaklida taxlil qiladigan bolsa asosan
      Strengths-bunda kollejlarida talabarar asosan aniq bir sohaga yonaltirilgan
      Weaknesses-kollejni bitrib chiqayotgan kadrlar oddiy ishch bolib iwlashi mumkun raxbarlik lavozimini egallay olmaydi.
      Opportunities-kollejda taxsil olgan talabalar bevosita davlar korhona yoki hususiy tashkmilotlarida kadir sifatida faoliyat olib boriwi mumkun.
      Threats- kollej talabalari oliy o’quv yurtlarika kieiwda akademik litsey va umum ta’lim maktablari ulushidan ancha past.

    1. S= kuchli tomoni shundaki uni bitirganlar to’liqsiz oliy malumotga ega bo’lib , muttaxasisligi bo’yicha kollejni bitirganlardan bir pog’ona yuqori turadilar .
      O= Bakalavriatda o’qigan vaqtida o’zkasbiga qiziqib o;zining shu yo’nalishda qandaydir bir yangilik yarata olishiga imkoniyat beradi .
      T= talabalar fanlarni o’zvaxtida o’zlashtirolmay o’qishdan chetlatilishi misol bo’laoladi.
      W= O’qituvchi va talabalar o’rtasidagi munosabatlarning buzililishi .

    2. S-aniq bir mutaxassislikga ega bo`ladi.
      W-faqat xalq ta`limida dars bera oladi,oliy ta`limda emas.
      O-mustaqil faoliyat yuritishi mumkin
      T-bo`sh ish o`rinlarining yetishmasligi

      1. S-oliy ma‘lumotli kadr bo‘lib shakillanadi.
        W-mutaxasisligi tor doirada bo’ladi.
        O-mutaxasisligi bo’yicha lavozimdan lavozimga k6tarila oladi.
        T-oliy talimda dars bera olmasligi va ilmiy ishlar hamda disirtatsiyalar bo’yicha ustozlik qilish huquqiga ega emas

    3. S- Bakalaviryatni tugatgan studentning imkonyiti koproq boladi sababi yo’nalishi boyisha ishlashi «zavod, karxonalarda» talim berishi «maktab, kolledjlarda, litseylarda» va o’qishini davom ettirishi ushun yana bir yol oshiladi yani magistratura.
      W- o’qish sistemasining buzilishi yaniy darslarning o’z vaqtida o’tilmasdan qolishi.
      O- Yo’nalishi bo’yisha o’qish joyida ishlashi staj yig’ish, har-qil togaraklar,konkurislar,olimpida g’olibi bolib va imtiyozli o’qishi mumkin.
      T -Ishsiz qolib ketishi.

    1. Men buni mashhur Apple koorparatsiyasini misol tariqasida olmoqchiman, shunda ilmiylik hamda ishlab chiqarish uchun ham asos bo’ladigan tomonlarini ko’rishimiz mmkin:
      (S) Kuchli tomonlar:
      Xizmatlar va mahsulotlar bozoridagi yetakchilik
      Mashhur brend (logotip)
      Moliyaviy barqarorlik
      Taklif qilinayotgan mahsulotlar turi ko‘pligi
      (W) Kuchsiz tomonlar:
      Raqobatchilarga qaraganda yuqori narxlar
      Apple mahsulotlari va xizmatlarining boshqa mahsulot va xizmatlarga mos kelmasligi
      Tor ishlab chiqarish doirasi
      Eng so‘nggi mahsulot versiyalarida yangiliklarning kamligi
      (O) Imkoniyatlar:
      Tadqiqot va rivojlantirish uchun investitsiyalar mavjudligi
      Mahsulot xilma-xilligi
      Strategik hamkorlik shakllanish mavjudligi
      Foyda ko‘rsatkichlaridan kelib chiqib narxlarni pasaytirish imkoniyatining mavjudligi
      (T) Xatarlar:
      Apple asoschi Stiv Jobsning vafotidan keyin innovatsion g‘oyalarning kamayganligi
      Xitoy va Hindiston tomonidan raqobatning yanada chuqurlashtirilishi
      Intellektual mulk huquqlarini raqobatdosh korxonalar tomonidan poymol qilinishi yoki o‘girlanishining mavjudligi
      Soliq siyosati orqali ko‘riladigan zararlarning mavjudligi

    1. S- masofali oʻqitishni yaxshi tarafi oladigan boʻlsak bu taʼlim yoʻnalishi asosan ishlaydigan talabalar uchun oʻta qulay hisoblanadi .
      W-masofaviy oʻqitishni kuchsiz tarafini qaraydigan boʻlsak bunday oʻqitish bilim oluvchining bilimni yaxshi darajaga olib chiqolmaydi sababi talaba koʻp vaqtini ishga sarflaydi bunda oʻqish uchun vohti kam boʻladi bu kuchsiz tarafi meni fikrim.
      O- masofali oʻqitishni imkoniyatlariga keladigan boʻlsak bu oʻqitish boshqa davlatning oliy taʼlimda taxsil olishni istagan har qanday yoshlar bu imkoniyatdan foydalansa boʻladi kimdur chet davlatida borib oʻqishga sharoiti boʻlmasada masofali taʼlim olishi imkoniyatlari bor.
      T- masofali oʻqitishni yomon tarafini oladigan boʻlsak bu taʼlim kelajak avlodlarga juda katta taʼsirini koʻrsatadi chunki yoshlar chet davlatlarda oʻqiyman deb borib oʻqishni huddi shunday masofaviy talimga oʻtkazadida oʻzi boshqa keraksiz narsalarga berilib ketishi havfi bor .

    1. Strenght: Kunduzgi ta’limda talaba boshqa ishlarga chalg’imay asosan ta’lim bilan mashg’ul bo’ldi.
      Psixologik tadqiqodlar aniqlashi bo’yicha kunduzgi paytdagi ta’limda dars vaqtidagi ma’lumotlar yaxshi o’zlashtiriladi va esda qolishi osonroq bo’ladi.
      Weakness:Har kuni dasr bo’lganligi uchun ishlashi qiyin bo’ladi, ish beruvchilar kamdan kam xolda kunduzi o’qiydigan talabalarga ish taklif qiladi.
      Opportunity: Dars mashg’ulotlaridan so’ng bosh vaqtini ilmga sarflab kutubxolarga bora oladi, ilmiy ishlar bilan shug’ullana oladi
      Threats: Kunduzgi ta’lim jarayonida nazariy bilimlarni yaxshi o’zlashtirgan taqdirda ham ayrim ish beruvchilar ishga olmaydi chunki kunduzi oq’igan talabalarni ko’pchiligida ish tajribasi bo’lmaydi. Natijada boshqa soxa bo’yicha ishlaydi yoki diplom talab etilmaydigan ishlarda ham ishlashi mumkin.

    2. S-avzalligi kunduzgi ta’lim sirtqi ta’limga nisbatan ancha samarador,sistemalashtirilgan bo`lib unda bilim to`liq hajmda beriladi, professorlar tomonidan o’tiladigan darslar muntazam nazorat qilib boriladi, kundizgi ta’lim bo`yicha o`qiydigan talabalar uchun stipendiya ajratiladi.Hamda kunduzgi ta’limda davlat grant asosida o`qish imkoni mavjud.
      W-kamchilig kunduzgi ta’limda bo’sh vaqt yo’qligi, har kuni kamida sakkiz soat marta ma’ruzalar va seminarlar o’tkaziladi, va uy vazifasi va topshiriqlarga sarflash uchun ketadigan vaqt, talaba darslarga muntazam qatnashmasligi tufayli oliy o`quv yurtidan chetlashtirilishi mumkun.
      O-o’quv jarayoni davomida ishlamasdan sifatli ta’lim olish imkoniyatini beradi, va bu talaba uchun kelajakda katta yutuqlarga erishish uchun asos yaratib beradi.
      T- kelajakda ishga joylashish uchun kerakli tajriba olishning yetarli emasligi.

    1. Kuchli tarafi sirtqi ta’limda asosiysi shu mutaxasislikni chuqur o’zlashtiriladi chunki nazariy bilimga nisbatan amaliy bilim olishga ko’proq vaqt belgilangan.
      Kuchsiz tarafi shu mutaxassislikni nazraiy tomonlama chuqur bilimga ega bolishmaydi.
      Imkoniyatlari Asosiysi shu o’qiyotgan sohada ishlab ham o’qishlari mumkin.
      Xavf satari shuki ishsizlikka duch kelishi mumkin

    2. s-sirtqi bolimni afzal tarafi talaba oz navbatida birgalikda korxona va zavódlarda ish faoliyatini olib borishi mumkun.
      w-kamchiligi talaba kam muddat ta’lim olganligi sabab nazariy biliarga kam ega boladi
      o-foydali tarafi asosan yoshi kotta insonlarham oqib taxsil olishi mumkun
      t-havfli tarafi kelajakda bilim salohiyati past kadirlar yetishishi mumkun

    1. S-bunda onlayin kurslarni kuchli tarafi bilim oluvchilar soni cheklanmagan
      W-bunda talabalar darsni bolayotgan jarayonda yuzaga kelgan savolga oz voqtida javob ololmaydi
      O-talabalar eng songi malumotlarni juda tez muddatda olishi mumkun
      T-bilim oluvchilardarsga taluqli bolmagan har hir sayitlarga chalg’ib ketiwi mumkun

    1. Blended learning-yani aralash ta’limning kuchli tomoni shundaki:
      -Talabalarni internet ta’lim texnologiyalaridan foydalanish va axborot va kompyuter savodxonligini oshiradi.
      -Mustaqil ta’lim.
      -Ijodiy qobiliyatlarni rivojlantirish.
      -Tezkor natija va mulohazalar.
      -Vaqtning tejalishi.
      Kuchsiz tomoni:
      -Texnologiya va internetning tez va yaxshi ishlashiga bog’liqligi.
      -Aralash ta’lim shaklida ta’lim berishga tayyor pedagoglarni soni kamligi.
      -Qo’llanma material tayyorlashda uzoq vaqt talab etilishi.
      Imkoniyatlari:
      -Talabalarga universitetlarning masofaviy ta’lim tizimidan va o’quv materiallaridan foydalanishga to’liq ruxsat berilishi.
      -Online rejimida o’quv materiali bilan hohlagan vaqtda tanishish.
      -Online kutubxonalar va manbalar mavjudligi.
      -Talabalar online tarzda nazorat ishlarini topshirishi.
      -Audio va videolardan, animatsiyalardan foydalanish.
      -Emaildan foydalanish.
      -Guruh guruh bo’lib muloqot uyushtirish va turli xil loyihalar amalga oshirish imkoniyatlarini beradi.
      Havfli tarafi deb qarasak:
      -Tayyor o’quv qo’llanma materiallarning soni kamligi.
      -Aralash ta’lim bo’yicha pedagog va talabalarda savodxonlik etishmasligi.
      -Motivatsiya yo’qligi.
      -Davlat tomonidan amalga oshiriladigan dasturlarning etishmasligi.
      -Aralash ta’lim haqida jamiyatda g’oyalarni rivojlantirish kamligi.
      -Talabalar ustidan nazorat etishmasligi.

    1. Ўқитишнинг кўргазмалилик тамойилини SWOT таҳлилини оладиган бўлсак,
      S- кучли томони шундаки, билим олувчиларда ўрганилаётган жараёнларни, нарса ва ҳодисаларни бевосита идрок қилиш билан боғлиқ, кўриш, эшитиш, тана сезгилари, ҳид билиш, таъм билиш бу билимларни яхшироқ ўзлаштириб олишга ҳамда уларни
      ҳаёт билан, меҳнат амалиёти билан боғлашга ёрдам беради.
      W- кучсиз томони шундаки, факатгина кўргазмалар билан чегараланиб қолади.
      О- имкониятлари шундаки, вақтдан унумли фойдаланади, фикрлаш қобилиятини оширади.
      Т- хавф хатари шундаки, бир йўналишда ишлашга кўникма ҳосил бўлади ва бошқа усуллар ва методлардан фойдаланмайди.

    2. “SWOT” tahlili bu yangi tashabbuslar bo‘yicha strategik rejalashtirish va qaror qabul qilishda yordam beradigan usul hisoblanadi.
      “SWOT” so‘zi quyidagi inglizcha so‘zlarning qisqartmasidan olingan:

      S – Strengths (Kuchli tomonlar);
      W – Weaknesses (Zaif tomonlar);
      O — Opportunities (Imkoniyatlar);
      T — Threats (Xavflar).

      Ko’rgazmalilik tamoyillari SWOT tahlili:
      S-STRENGTHS (kuchli tomonlari):
      — o’qitishning ko’rgazmalilik tamoyili shuni tasdiqlaydiki, agar talabalarda o’rganilayotgan jarayonlarni narsa va hоdisalarni bеvоsita idrоk qilish bilan bоg’liq muayyan hissiy amaliy tajriba bo’lgan taqdirdagina ular bilimlarni оngli suratda o’zlashtiradilar hamda ularda ilmiy tasavvur va tushunchalar hоsil qilish mumkin;

      — Ko`rgazmalilik shakllaridan foydalanish nafaqat matnli ma’lumotlarni to`ldiradi, balki ularning o`zi ham ma’lumot tashuvchi bo`lib, o`quvchining fikrlash faolligi darajasini oshirishga xizmat qiladi;

      — Ko’rgazmalilik tamoyilidan umuman olganda ko`rgazmali vositalar yordamida o`quvchilarni olgan bilimlarini umumlashtirishga va ularni kerakli yerda tatbiq etishga o`rgatish mumkin.

      W-WEAKNESSES (zaif tomonlari):

      — Bu tamоyil o’qitish jarayonida turli sеzgilardan: ko’rish,eshitish,badan bilan sеzish va bоshqalardan fоydalanishni talab etadi bu esa o’z navbatida imkoniyati cheklangan insonlarning bilim olishida biroz qiyinchilik tug’diradi;

      — Auditoriyalarni ko`rgazmali vositalar va zamonaviy multimediya dasturlar
      ( kompyuter, audio va video moslamalar) bilan ta’minlash biroz ko’proq mablag’ talab etadi;

      O — OPPORTUNETIES (Imkoniyatlari):
      -Darslar ko’rgazmalilik tamoyillari asosida ko’rgazmali qurollar yordamida berilsa, o‘quvchilaming o‘zlashtirishlari osonlashadi;

      — Mashg’ulоtlarda turli hil ko’rgazmali qurоllarni qo’llash talabalarning fikrlash faоliyatini aktivlashtiradi, ularning diqqatini oshiradi,bilimlarni mustahkamlashda, mеhnat ko’nikmalari va malakalarini hоsil qilishga yordam beradi.

      -Ko’rish, eshitish, xis qilish orqali talabalarning qabul qilish va o’zlashtirish darajalari 70-80% yetadi.

      T — THREATS (Xavflari):
      — Ko’rgazmalilik tamoyilida o’quvchilarning yoshiga yoki psixologiyasiga mos kelmaydigan ko’rgazmali qurollar yoki materiallar notog’ri tanlasa, salbiy oqibatlarga olib kelishi mumkin.

  1. 19. Билим олувчининг шахсий имкониятларини ҳисобга олиш тамойилини SWOT таҳлил қилинг.

    1. Мен билим олувчининг шахсий имкониятларини ҳисобга олиш тамойилини SWOT таҳлилини «БУЮК ДИДАКТИКА» асари муаллифи А.Каменский асаридан олиб таҳлил қилиб бермоқчиман. Бу асарда А.Каменский «Ривожлантирувчи таълим технологиялари» га катта урғу бериб ўтган. Ривожлантирувчи таълим маълум бир вақтда, ўқувчининг таълимий, тарбиявий, маънавий, руҳий ва жисмоний ривожлантириш ҳамда уни тез ўзгарувчан дунёда жамиятга, ҳаётга мослашувини таъминловчи таълим назариясидир.
      Ўз келажагини ўйлаган ҳар бир давлат жамият ҳаётидаги шахсга тааллуқли барча ижтимоий таъсирларни инсоннинг ривожланиши учун, унинг ўзлигини англаши ва намоён қила олиши учун мақсадли равишда йўналтира олган бўлиши керак.
      Ривожлантирувчи таълим технологиялар қўлланганда, ўқувчилар қизиқишининг ортишига, билимларнинг кўникмага айланишига, билим сифат-самарадорлигининг ошишига сабаб бўлмоқда. Ривожлантирувчи таълим технологияларида баъзан мана бу ҳолатларга ҳам эътибор қаратсак. «LOST GENERATION» баъзи бир сиёсатчи ва назариётчиларнинг олдин моддий ҳаётни кейин маънавий масалаларни ўйлаш керак, деган мазмундаги фикрлари мутлақо хато бўлиб, янги жамият, янги ҳаёт қуриш жараёнида фақат зарар етказиши мумкинлигини бугун ҳаётнинг ўзи ҳар қадамда тасдиқлаб бермоқда”, дейилган “Юксак маънавият – енгилмас куч” асарида.
      Уларнинг бу хатоси дунёда “бой берилган авлод” – “LOST GENERATION” (Ингл. “LOST GENERATION” – беқарорлик, депрессия шароитида туғилган, худбин, лоқайд, жамиятга фойдаси тегмайдиган, шафқатсиз, аламзада, ичкиликбозликка берилган, жиноий ишларга қўл урган, қўлидан иш келмайдиган, ахлоқсиз кишилар тоифаси. Французча: génération perdue) иборасини пайдо қилди. “Бой берилган авлод”ни кўрган айрим сиёсий-молиявий гуруҳларнинг иштаҳаси очилиб кетди. Улар ёшлар қалбининг “параболик антенналари”ни ўзларига қаратиб олишди. «Одноклассники”, “Фейсбук”, Wi-Fi, “В контакте” ижтимоий тармоқлари ёшларга идеал “улашмоқда”. Энди улар ўз ватанига эмас, хориж ҳаётига кўпроқ дахлдор бўлиб қолишаётир. Улар ўз халқининг қаҳрамонларига эмас, “оммавий маданият”нинг қаҳрамонларига тақлид қилишади. Шунинг учун бу бой берилган авлодни “ушлаб туриш”, ўз Ватанига, миллатига, ота‑онасига “қайтариш” энди жуда кўп маблағ, вақтни талаб қилмоқда. Чунки бу “икки кўзли гўшт” авлодни қайта тарбиялаш тарбиялашдан қиммат туради.
      Мана биз ҳозир ривожлантирувчи таълим технологияларига озроқ бўлсада таъриф бериб ўтдик. Энди бу таълим технологияларини SWOT таҳлилида кўриб чиқамиз.
      STRONG- KUCHLI томони — бу технологияни қўллаганда шахсий билим олиши, ўқувчининг қизиқишини ортиши, билимнинг кўникмага айланиши, билимини сифат самарадорлигини оширишга хизмат қилади
      OPPORTUNITY- IMKONIYATLARI шундаки шахсга таллуқли барча ижтимоий таъсирларни инсоннинг ривожланиши учун унинг ўзлигини англаш ва намоён қила олиши учун мақсадли равишда йўналтира олади.
      WEAKNESS- KUCHSIZ- томони шундаки, инсониятнинг шахсий хусусиятларини аввал моддий кейин маънавий масалаларни ўйлаш хато ҳисобланади ва бу янги жамият ва янги ҳаёт қуришда зарар етказиши тасдиқланган.
      THREAT-XAVF XATAR- томони шундаки ривожлантирувчи таълим технологияларида ижтимоий тармоқларнинг роли ёшларга идеал улашмоқда. Чунки бу ёшларнинг ўз Ватанига миллатига содиқлигини қайтариш жуда кўп маблағ ва кўп вақт талаб қилинади.

  2. S- Maktabda bollarning boshlangish talimini rivojlantirish boyicha hozirda engiliz tili rus tili kuchaytirilgan va talim tarbiyasiga kuchli itibor bermoqda.
    W- Bollar bilan dastdan tashqari togaraklarga itiborsizligi. Bollarga oquv qurallarining etishmasligi.
    O- Bollarni oquvga oborib ob kelishga ovtobus yaratilganligi. Bazi maktablarda obed berishi, kam taminlanganlarga kichda kiyim berishi.
    T- Bazi maktablarda rekantsrutsiya ishlari qop ketganligi, domlarning bollarga itiborsizligidan yol qoyda hafsizligiga etibor bermasligi.

  3. S- Umumiy o’rta ta’lim maktabining yaxshi tarafi shundaki, O’zbekistonning barcha umum ta’lim maktablarining bepulliligidir.
    W- Umum ta’lim maktablarining kuchsiz tarafini oladigan bo’lsak, maktablarda o’quv qurollarining kamligi.
    O- O’rta umumta’lim maktablarining imkoniyatlariga qaraydigan bo’lsak, maktablarda o’qitish bepulligi.
    T- Umumta’lim maktablarining kamchiliklarini oladigan bo’lsak, maktablarda xozirgi kunda 90% ayol o’qituvchilar bo’lganligi deb olamiz.

  4. S- Bakalaviryatni tugatgan studentning imkonyiti koproq boladi sababi yo’nalishi boyisha ishlashi «zavod, karxonalarda» talim berishi «maktab, kolledjlarda, litseylarda» va o’qishini davom ettirishi ushun yana bir yol oshiladi yani magistratura.
    W- Masofaviy oʻqitishni kuchsiz tarafini qaraydigan boʻlsak bunday oʻqitish bilim oluvchining bilimni yaxshi darajaga olib chiqolmaydi sababi talaba koʻp vaqtini ishga sarflaydi bunda oʻqish uchun vohti kam boʻladi bu kuchsiz tarafi meni fikrim
    O- Umumiy o’rta ta’limda, darslarning 45 daqiqadan iboratligi, o’quvchi dars mobaynida charchab qolmaydi.
    T- Kamchiligi ularni soni kamligi va olisda ekanligi

  5. Umumiy o’rta ta’lim ——S — kasb hunar egasi va o’z soxasi bo’yicha mutaxasis kadr bo’lib yetishadi.
    W — diplom darajasi, oliy ta’lim diplomidan pastroq maqomda bo’ladi.
    O — (O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi palatalarining Axborotnomasi, 2013-y., 9 (1450)-son, 247-modda) sida kasb hunar kollejlari bitiruvchilarini mutaxasisligi bo’yicha ish bilan taminlanishida.
    T — kadrlarni o’z mutaxasisligi bo’yicha ish topilmasligi mumkin.
    O’qitishning ko’rgazmalilik tamoyilini SWOT tahlili quyidagicha :
    S- kuchli tomoni shundaki bilim oluvchilarda o’rganilayotgan jarayonlarni narsa va hodisalarni bevosita idrok qilish hamda ularni hayot bilan mexnat amaliyotiga bog’lashga yordam beradi.
    W- faqatgina ko’rgazmalar bilan chegaralanib qoladi
    O- vaqtdan unumli foydalanib, fikrlash qobiliyatini oshiradi.
    T- bir yo’nalishda ishlashga ko\nikma hosil bo’ladi

  6. Biznes reja ishlab chiqarish
    S-mos binolar va jihozlar bor,to’satdan ehtiyojlarni rivojlanayotgan uchun boshlang’ich kapitalga ega,individualish ro’yhatdan o’tkazish to’g’risidagi hujjatlar bor.
    W-davlat nazorati bilan buzilgan munosabatlar,mavjud asbob-uskunalar uchun hech qanday sertifikatlar bor,savdo tajribasi va mijozlar bazasi ham bordir.
    O-potentsial iste’molchilar uchun qiziqish so’rovnomalarga mahsulotlar natijalari,barqaror arzon ishlab chiqarish uchun xom-modda,bozorning ushbu segmentida raqobati.
    T-daromad va qo’shimcha manba sotish kabi savol mahsulot distribyutorlar eng og’riqqa tarqatadi, qishda avtomobillar kam tez-tez ishlaydigon va mahsulot o’zi past harorat moslashtirilgan emas yilda loyiha ish mavsumiy tebranishlar bo’ysunadi.

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *